Πως τα Συμπεριφορικά Οικονομικά επιδρούν στο Digital Marketing - Dingo Marketing Team
Πως τα Συμπεριφορικά Οικονομικά επιδρούν στο Digital Marketing
Δείξε τα όλα
Πως τα Συμπεριφορικά Οικονομικά επιδρούν στο Digital Marketing
behavioral economics
Στο διαδίκτυο απλώνεται ένα αόρατο πλέγμα συνεχούς ροής πληροφοριών και δεδομένων με αποτέλεσμα κάθε βάση επεξεργασίας στοιχείων να είναι ένα τεχνικό οικοσύστημα ποσοτικοποίησης και παραμετροποίησης εμπειριών, επιθυμιών, προτιμήσεων, επιλογών. Όσοι επεξεργάζονται τα ψηφιακά ίχνη των χρηστών ουσιαστικά ασχολούνται με μια διαρκή κίνηση αποκρυπτογράφησης της ψηφιακής συμπεριφοράς του κάθε χρήστη/δυνητικού πελάτη. Ας δούμε πως ο κλάδος της Συμπεριφορικής Οικονομικής(Behavioral Economics) συνδέεται με αυτό και πως επιδρά στην πρόωθηση των προιόντων και των υπηρεσιών εντός του internet.
Ως συλλέκτες ”ποσότητας κοινωνικής εμπειρίας” οι data managers και οι digital marketers προσπαθούν να εξάγουν απο ασαφώς προσδιορισμένα σύνολα κάποιες ταξινομήσεις συμπεριοφορών. Ουσιαστικά κινούνται στην διαδρομή :ομογενοποίηση -εξατομίκευση. Η στοχευμένη ανίχνευση για πρόβλεψη τάσεων είναι τελικά εκείνη που θα προσδιορίσει την τυποποίηση των καταναλωτικών μοτίβων(κυρίως απο την επισκεψιμότητα και την ανταπόκριση στα διαφημιστικά μηνύματα μιας επιχείρησης)Ουσιαστικά παράγεται ”αλήθεια” απο τον θόρυβο των δεδομένων και εδώ ακριβώς είναι που εισέρχονται τα συμπεριφορικά οικονομικά.
Τα δεδομένα είναι Κεφάλαιο, είναι ο άυλος χρυσός της εποχής. Και ο πειρασμός είναι ο εξής:’‘αν μπορείς να συλλέγεις χαρακτηριστικά χρηστών τότε θα θέλεις και να τα επηρεάζεις!”. Αυτός είναι ο κρυφός νόμος της παραγωγικότητας της πληροφορίας που σχεδόν όλοι ασυνείδητα ”νιώθουν” στο διαδίκτυο ότι κυριαρχεί. Για μια επιχείρηση, οι εξαγόμενες συσχετίσεις και οι δείκτες απο τα data των ιστοσελίδων της στοχεύουν στην αύξηση των εσόδων και της κερδοφορίας.
Αυτός είναι ο δεύτερος καλά κρυμμένος νόμος στο internet: Aπόσπαση υπεραξίας απο τα δεδομένα που παράγουν οι χρήστες ως δυνητικοί πελάτες. 
Απαιτείται λοιπόν διαρκής κατανόηση των αφανών μηχανισμών στις επιλογές των χρηστών και αναγνώριση των μοτίβων συμπεριφοράς που είναι κρυμμένα στους σωρούς δεδομένων. Γιατί είναι πλέον αξίωμα ότι δεδομένα χωρίς θεωρητική και αλγοριθμική επεξεργασία δεν έχουν αξία απλά προκαλούν ανούσιο θόρυβο και κυκλοφοριακό πρόβλημα στα δίκτυα. Η καλυμμένη υπεραξία για το δισκοπότηρο της κερδοφορίας των επιχειρήσεων που προσδοκούν έσοδα απο το internet είναι η αποδοτική διαχείριση των συσχετίσεων και των δεικτών που παράγουν τα analytics των μηχανών αναζήτησης και των social media.
Η Συμπεριφορική Οικονομική μας διδάσκει ότι κάθε like, κάθε απλό κλικάρισμα, ένα follow ή ενα accept, αφορούν καλυμμένα γούστα, προτιμήσεις, θέλω. Αυτο το συμπεριφορικό καναλιζάρισμα καταλήγει σε στρατηγικά νοήματα, σε εξόρυξη δηλαδή δεικτών που αντικατοπτρίζουν μια ιδιαίτερη μηχανική συναλλαγών εντός του ψηφιακού κόσμου.Γιατί οι χρήστες ενός site ”συμπεριφέρονται”: ψάχνουν ταυτότητα και ηδονική εμπειρία προ-κατανάλωσης των υπηρεσιών και των προιόντων που αναζητούν ή τους λανσάρονται. Κάθε ψηφιακό ίχνος του επισκέπτη σε ένα εταιρικό site μοιάζει με την χρήσιμη σκόνη που αφήνει ο πελάτης που μπαίνει σε ένα κατάστημα και δεν ψωνίζει.

Όλα είναι Θόρυβος….

Στο διαδίκτυο, κάθε site με τα δεδομένα του λειτουργεί ως ”πάγιο κεφάλαιο” και κάθε σωρός δεδομένων απο τους χρήστες λειτουργεί ως ”μεταβλητό κεφάλαιο”.Τα κλικαρίσματα δημιουργούν logistics απο επιθυμίες και γούστα που οι αλγόριθμοι παραμετροποιούν για να εξαχθούν οι αλχημιστικοί δείκτες διαχείρισης των συσχετίσεων που οδηγούν στο προφιλ των χρηστών.Και έννοιες όπως filtering, profiling, micro-targeting συνθέτουν ένα άλλο Κεφάλαιο: αυτό της ”εκθεσιακής αξίας” των δεδομένων πριν αυτή μετασχηματιστεί σε ανταλλακτική αξία για τους χρήστες και τις επιχειρήσεις.
Ουσιαστικά ένα μίγμα γνωσιακού και παγίου κεφαλαίου ακολουθεί κάθε βάση δεδομένων, για κάθε επιχείρηση που προβάλλεται στο internet.Μια ανάλυση κόστους/οφέλους των διαφημιστικών δαπανών είναι αυτή που θα διαμορφώσει το τελικό ισοζύγιο απο την διαχείριση αυτού του κεφαλαίου. Όλα είναι θόρυβος και ο ήχος της κρυμμένης υπεραξίας απο τους χρήστες που παράγουν δεδομένα είναι διαθέσιμος,αρκεί μια επιχείρηση να στήσει αυτί…
Ηλίας Καραβόλιας, Οικονομολόγος-Αναλυτής Dingo Marketing Team